Så er Linwool landet fra "de sorte bakker" ! (-fnis)

Jeg er ked af at fange dig med en munterhed i overskriften. Men jeg bobler over af munterhed. For jeg har fået en pakke fra Garnudsalg.
En færdig sweater; Lene Holme Samsøes "Ret nem Raglan" var monteret og afprøvet af husets mindste mand, så det var det naturligste i verden for storebroderen at stille sig an med et bestemt blik og sige: "Hvornår strikker du en til mig?" Hvorefter han kom susende med en af mine strikkebøger, og slog op på en side med en cardigan med store knapper.

Hvad gør man så? Tjo, pludselig gav det god mening, at både Liselotte og Garnudsalg selv gjorde opmærksom på deres nye kvalitet Linwool, som endelig var landet i butikken.

Og da det en aften var muligt for mig at klemme mig ind i køen iblandt de første 600 ordrer, som de fik i Gug, gjorde jeg det! Med en ivrig knægt ved siden, bestilte jeg både traner, morgenfruer og havtorn, sidstnævnte til hans egen trøje. Herefter kan jeg ligefrem anmelde garnet efter en lille test, og med fare for et lidt billedtungt indlæg, har jeg forsøgt at granske Linwool:

Et nærbillede fra strikkekurven:

Det trænede øje kan ane de hørfibre, garnet indeholder.  Selv-om garnet bliver beskrevet som værende råt og rustikt, som landskabet i Thy, virker det for mig til at være blødt, men sprødt, fordi det faktisk kan strikkes på pind 3-5. Og det er dette jeg forsøger mig med i trøjen, jeg strikker til den ældste. En str. 6 år, Lene Holme Samsøe's "Morfartrøje med lommer" på pind 3,5 i rib og pind 4 til resten af det glatstrikkede i trøjen. Og her kommer så en fordel ved at strikke på firkantede pinde: KnitPro Cubics sørger for en god fast maske imens jeg strikker! Jeg får nemlig helt automatisk løsnet strikkefastheden en halv eller en kvart maske, når det går i raskt tempo i glatstrik, det er fordelen ved de firkantede pinde.

Enkelte steder på garnet kan man opleve at de 20% hør bliver til lidt drys, men dette er slet ikke at sammenligne med fx. Isager Alpaca 3, hvor min sorte sofa nærmest lignede en Dalmantiner, efter jeg havde strikket en Helga Isager model med netop dette garn. Linwool smider ganske få stykker fnuller, der minder lidt om tyndt hø. - Eller også var det simpelthen fordi jeg lige var returneret fra dagens fodring af mine heste, medbringende en tot hø i ærmet. Jeg fandt herefter en lille gut der listede sig frem til kurven med Linwool, for herefter at høre en hvisken: "Eij, en sej farve! Den bliver blød." 
 - Så ved jeg kvaliteten er godkendt!



- Et sted inde på nøglet var der dog bundet en knude. Men jeg brød garnet, satte det til igen, og strikkede videre. Og så er det herefter en del glatstrik. Det er en fornøjelse at se uld og hør spille sådan sammen, og det virker godt, hvis man ønsker en luftig model. Prøv at strikke garnet op på et halvt nummer større pind end anbefalet, og du vil få et flot resultat.    


  Tja, jeg er solgt. Hvad med dig?


Godt jeg blev ansporet til et lille garnkøb. Farven her hedder 'Havtorn', og jeg kan fortælle at den er lysere og mere mat end 'Morgenfruen' som jeg også investerede i. Morgenfruen er mere varm i farven, men de er alle smukt melerede og rustikke, grundet den andel af hør der er spundet i.



Et foto hvor du kan ane, hvor små nøglerne egentlig er. Og løbelængden er 250 meter pr. 50g. Så garnet er forholdsvist drøjt i brug. Garnet er vasket, der er ikke antydning af lugt fra spindeolie, og kvaliteten matcher Højlandsulden godt.


 Her er det bunden af cardiganen og en strikkeprøve på pind 4, som jeg holder op mod en kridhvid baggrund, så du kan ane hvor meget luft det tilfører garnet. - Og tag dig ikke af mine brede masker. Jeg strikker generelt bredere end flertallet. 


 Der blev som sagt færdiggjort en "Ret nem Raglan " af Lene Holme Samsøe:

Sweateren er strikket i Woolcott fra Hjertegarn. I to farver blå, for at få et friskt drenget udtryk på en enkelt model.

Fakta:
Design: Lene Holme Samsøe, Ret nem raglan fra bogen "Børnestrik på pinde 3,5-4."
Str: En stor str. 4 år, da jeg har strikket krop og ærmer lidt længere end målene i opskriften.
Pinde: str 3 og 3,5
Garn: Woolcott fra hjertegarn. Ca. 4,5 nøgle anvendt. En udgået kvalitet, tror jeg. Kan muligvis stadig fåes hos P.P i Vejgaard i Aalborg. Der har jeg set en del af denne kvalitet på det sidste. Ellers må du søge lidt på nettet. Garnet klarer fint en tur i maskinen, da det er 50% uld og 50% bomuld. Det er godkendt af den mindste, som er ret uldsart.
Bemærkninger til modellen: Jeg har valgt ikke at gøre trøjen færdig efter opskriften. For her skal du vende vrangen ud på sweateren, så det trekantede stykke i halsen fremstår som en fin detalje. Jeg har vendt det glatstrikkede stykke frem, og sat en anden matchende blå farve til midt på ærmet.

 De små fingre tilhører modtageren!



Imens jeg færdiggjorde ærmet, læste jeg lidt i Marte Helgetuns bog, og fandt en anden drengecardigan der skal på pindene: En blå alpakka-blød cardigan med masser af snoninger. Den ældste dreng kom susende med et af bogmærkerne fra butikken i Oslo, og satte det resolut ind på siden med ordene: "Den der må du gerne lave til mig næste gang." Nu skal jeg bare bestille blå alpakka næste gang...

Kommentarer

  1. Uh ha, jeg var også en af del heldige, som nåede at få fat i Linwool til rabat pris. Nu skal garnet bare hentes hos en veninde. Jeg har også købt farven havtorn. Sikke en dejlig trøje du har strikket til sønnen.

    SvarSlet
  2. Uh ha, jeg var også en af del heldige, som nåede at få fat i Linwool til rabat pris. Nu skal garnet bare hentes hos en veninde. Jeg har også købt farven havtorn. Sikke en dejlig trøje du har strikket til sønnen.

    SvarSlet
  3. Har også fået investeret i en smule Linwool. Nu mangler så bare tid til at få det på pindene :-)

    SvarSlet

Send en kommentar