Sutsko og årgangsvin

"Bliver bedre år for år..."

-Jeg er gået i gang med at producere et mindre lager af tøfler, eller sutsko om man vil. Og det kræver et lille glas, specielt efter det jeg har været igennem.

Det startede egentligt med en søgen efter en strikkeopskrift imellem alt det gamle ragelse, jeg har gemt væk på mit loft.
Kender du det? Du ved du har opskriften eet eller andet sted. I en eller anden taske, i en pose, eller...? Kort sagt, jeg måtte en tur i "arkivet" bevæbnet med en lommelygte som truede med at modbevise Duracells fornemmeste egenskab med at vare ved og vare ved..
Jeg forsøgte mig med en bulet stor flyttekasse, hvorpå der med sirlig håndskrift stod påført bogstaverne G.-A.-R. -N.  Så jeg åbnede kassen ivrigt, for at kunne konstatere, at den var fyldt med gamle ugeblade, billedrammer uden glas, og eet forkølet nøgle kunstigt mohair-garn fra Netto, med glimmer i! Æv, en nitte.
En anden gammel pose, med mistænkelige huller i bunden, afslørede de sørgelige rester af en julebuk. Der var kun fem halmstrå, et rødt krøllet bånd og hornene tilbage efter familien mus havde holdt julebal. Hmmm.. Så jeg måtte kravle længere ind i tusmørket fra lommelygten.  
Og da jeg endelig var færdig med at sidde fast med den ene ankel i håndtaget på en gammel, men standhaftig og slidstærk plastickpose fra "Tøj-og-Sko", (-de laves desværre ikke længere, nu hvor der absolut ikke må være pvc i noget som helst) så kom jeg til en mindre bunke af hjemmestrikkede fut-sko, eller "uldgallocher" som en af mine bedstemødre havde strikket for over ti år siden.

Se, det var jo alligevel noget, som hørte under kategorien 'guld fra gemmerne', og posen kom med ned i dagslys, hvor jeg kunne inspicere indholdet nærmere. - Den forsvunde strikkeopskrift måtte jeg finde en anden dag.

Og hvad kom der så ud af turen på loftet? Jo, et par stykker mere af disse her:

Herlige uldsager, og opskriften var derimod let at finde, for den stammer fra garnstudio, og kan findes  idag hos DROPS på nettet.

Kommentarer